Bland diamanter, rubiner, safirer....

Igår fick vi möta en stensäljare från Sierra Leone som hade egna gruvor och liknande där nere där han letade efter stenar likt de ni ser ovan! Försäljningen ägde rum i vårt klassrum och innan vi fick komma in gick han in där och la ut alla stenar på ett bord. När vi sen kom in låg det utspritt råa bitar av zirkon, rubin, diamant, turmalin, safir, smaragd osv. Det kändes så himla mäktigt på något vis (stentokig som man är)! Eftersom han kom från Sierra Leone tänkte nog många av oss (iallafall jag) på filmen blood diamond men han visade certifikat som just visade att stenarna han sålde inte var "blodsstenar". Jag och Maya stannade kvar längst och fick höra massa historier om hur farlig ädelstensmarknaden faktiskt är, spännande och skrämmande! 
 
Hann också spendera lite tid i slipverkstaden igår och resultatet ser ni här under! 
 
Denna sten plockade min lillebror på stranden på Gotland.. Dock vet ingen riktigt vad det är för sten! Proffset (alltså skolans grundare) satt och tittade på den en lång stund innan han tillslut sa "Jag skulle säga att det är en grön sten. Om du säger att det är en grön sten kan det aldrig bli fel, för det är vad det är". Så ja, det är en "grön sten"!
 
 
Har precis varit på genomgång av metallverkstaden. På måndag ska jag äntligen få börja jobba med metall, som jag längtat efter att få testa på det! Lite senare ska jag skriva ett säkerhetsprov så att skolan kan vara säkra på att jag inte dricker upp syror eller fastnar med håret i poleringsmaskinen i metallverkstaden. I övrigt ska dagen bestå av kemi och småfix med olika skolgrejer! 
 
 
 
 
 
xoxo / M

Kommentarer
Postat av: Rebecca&Mathias

Så himla fina! :) Hoppas du får en trevlig helg! :)

2013-11-29 @ 09:27:54
URL: http://twoplusone.se
Postat av: Robin

Jag skickade precis det här inlägget till min far =) För det här måste han bara se!

Svar: haha wow!!! Gör han smycken eller samlar han på mineraler och så?
Malin

2013-11-29 @ 17:30:54
URL: http://thegamingground.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0