Gjutkurs

 
Gummiform in the making! För att kunna gjuta en sak kan man göra en gummiform.
Gummiformen pressas ihop under värme och tryck.
Efter man tryckt ihop formen skär man upp med skalpell. Denna form kan man sedan använda för att trycka figurer i vax.
Till höger ser ni små ljusblåa vaxfigurer som jag tryckte i min gummiform.
Dessa vaxfigurer sätts sedan ihop till ett så kallat "gjutträd" med en värmepenna.
Några av de olika vaxfigurerna jag skapat och satt på gjutträdet.
Carola visar hur man fäster gjutträdet i en gjutfot.
En cylinder placeras sedan över gjutträdet.
Sedan blandas gips ihop och körs i en vakuummaskin för att sedan hällas ner i gjutformen! Dessa gjutformar låter man stelna för att sedan sätta in dem i ugnen och låta vaxfigurerna smälta ut.
Ett annat gjutträd in the making! Kotten och legogubben är mina så resultat på det kommer framöver! Legogubben och kotten smälter bort och försvinner i ugnen så därför behöver man inte göra en gummiform av dessa utan de kan stoppas direkt in i ugnen.
Testade även på sandgjutning!
Och ossa sepiagjutning där man använder skelett av bläckfisk!
Jag valde att ossa sepiagjuta en liten almandingranat jag plockat själv på en av våra exkursioner.
Såhär blev avgjutningen med guld från en gammal guldkedja i 18K!
När gjutträden stått tillräckligt länge i ugnen vägs silver upp i rätt mängd. Vi använde ca 1kg silver till enbart slunggjutningen!
Göran demonstrerar själva gjutslungan.
Gipsformen placeras i gjutslungan bredvid en degel fylld med silver. Man smälter sedan silvret och när de har rätt konsistens "släpper"  man slungan och det smälta silvret tvingas in i gipsformen!
När man kylt ner gipsformen och tagit bort de mesta av gipset så framträder gjutträdet och de vaxfigurer man stoppade in är numera i silver (med en svart yta)!
Gjutträden tvättas och klipps itu.
Såhär blev gjutträdet med kotten och legogubben.
Efter att ha syrabadat avgjutningarna ett tag försvinner de svarta och istället blir de vita.
Syrabadet!
I helgen har det varit full fart på skolan! Det har nämligen varit gjutkurs hela dagarna denna helg! Sjukt roligt verkligen! Har försökt förklara lite steg för steg i gjutprocessen men det är så sjukt mycket mer att tänka på... siffror, temperaturer osv!  (Hoppas ni förstår litegrann hur de går till i alla fall)
Som ni ser på bilderna så kommer det inte ut helt färdiga produkter utan man måste efterarbeta metallen för att få fina ytor och liknande! Efterarbeta gjutningarna ska jag göra framöver så resultat kommer efterhand!
Är helt död i kroppen nu då vi varit i verkstaden från kl. 9-19 varje dag!
Imorgon kommer min familj hit och stannar tills fredag!! Så det blir utflykter och mys hela veckan!
Nu blir det däremot sängen!
 
 
 
 
xoxo / M
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0