Vaxformning

Nästa helg är det dags för den efterlängtade gjutkursen där vi ska lära oss gjuta ädelmetaller!
När man ska gjuta behöver man såklart något att gjuta av! Man kan använda saker som till exempel kottar och gamla smycken men man kan också skapa egna former i vax som man sedan gjuter av! Igår tog jag med vax hem och satt hela kvällen och försökte göra en liten ripa i vax! Vaxet är ganska hårt så för att få till formen använde jag mestadels skalpell och skar bort material. För att sedan få en bra yta använde jag en nagelfil och sen värmde jag vaxets yta med tändstickor så att ytan på vaxet smälte och blev jämnare och blankare. Första gången jag försökte värma råkade jag smälta näbben så att fågeln istället såg ut som en säl. Så försök två var jag mycket mer försiktig med värmen.
Blev ändå ganska nöjd, så vi får se om det blir lika fint i silver som jag har tänkt!
Tänkte försöka mig på att göra fler vaxformer men vet inte riktigt vad än! Några förslag?
 
 
 
 
 
xoxo / M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0